Katkend raamatust “Tüdruk, naine, keegi teine”

Sellisest Suurbritanniast pole te varem lugenud.
Sellisest Suurbritanniast pole varem jutustatud.

Risti ja põiki läbi kogu Inglismaa, enam kui sajandi vältel, jälgib see romaan kaheteistkümne naise elu, saatust ja valikuid. Kõik nad otsivad midagi – ühist minevikku, tundmatut tulevikku, kodu, kohta, kuhu kuuluda, armsamat, kaotatud ema, kadunud isa või üksikut lootusekiirt … Omavahel ristuvad ja põimuvad lood moodustavad panoraamse pildi viimase saja aasta Suurbritanniast. Bernardine Evaristo annab oma romaanis “Tüdruk, naine, keegi teine” kuju ja hääle väga erineva taustaga Briti naistele. Kokku moodustub sellest tundlik ja mitmehäälne, ülimalt tänapäevane romaan, mis pühitseb inimest ja ühiskonda kogu oma kirevuses.


*

Amma teenis lisa, töötades Piccadilly Circuse ristmikul burgeribaaris

kus ta müüs ümbertöödeldud papist valmistatud hamburgereid rehüdreeritud sibulate ja kummise juustuga

kõike seda sõi ta ka tasuta oma lõunapausidel – ja sai vistrikud

oranži nailonkostüümi ja mütsi tõttu, mida ta kandis, nägid kliendid temas vormirõivas teenijat, kes peab täitma nende käske

ja mitte tema imelist, loomingulist, ülimalt individualistlikku ja mässumeelset mina

ta sõbrunes kodunt plehku pannud lõbupoistega, kes tegutsesid metroojaama ümbruses, ja poetas neile jumalamuidu pihku õunamaitseliste suhkruklompidega täidetud krõbedaid pirukaid

aimamata, et järgnevatel aastatel on ta külaline nende matustel

nemad ei taibanud, et turvamata seks on surmatants

keegi ei taibanud

 

kodu oli hüljatud vabrik Deptfordis, kus olid betoonseinad, varisev lagi ja rotikogukond, kes pani vastu kõigile hävitamiskatsetele

seejärel kolis ta mitmesse järjestikusesse samaväärselt armetusse skvotti, kuni leidis end elamas terve Londonis ihaldusväärseimas skvotis, nõukamastaabis endises kontorihoones King’s Crossi tagaosas

tal vedas, sest ta oli üks esimesi, kes sellest kuulis, enne kui see täis tulvas

ta püsis ülakorrusel, kui kohtutäiturid tõid peaukse juurde hüdraulilise ekskavaatori

mis tõi omakorda kaasa vägivaldsed vastureaktsioonid ning vanglakaristused noile kivipallureile, kelle meelest oli üks täitur teeninud ära korraliku klohmimise

seda hakati kutsuma King’s Crossi lahinguks

hoonet tunti sestsaadik Priidomi Vabariigina

ja neil vedas, sest kinnisvara omanik, keegi Jack Staniforth, kes elas maksuvabalt Monte Carlos ja oli Sheffieldi lauahõbedaga kaupleva pereäri kasumist pururikas, ilmutas nende ettevõtmise suhtes poolehoidu, kui uudised viimaks ta kinnisvarahaldusfirmast tema endani jõudsid

ta oli võidelnud Hispaania Kodusõjas rahvusvahelises brigaadis

ja halvaks investeeringuks osutunud hoone ühes Londoni allakäinumas linnaosas oli tema arveraamatutes vaid tühine allmärkus

kui nad maja eest hoolt kannavad, kirjutas ta

siis on elamine prii

 

nad lõpetasid elektri varastamise ja sõlmisid lepingu Londoni Elektrinõukoguga

sama tehti gaasiga, millega senimaani varustas neid üksainus mõõturi vahele surutud viiekümnepennine

neil oli vaja kehtestada juhtimissüsteem ja selle paika vaidlemiseks koguneti ühel laupäevahommikul fuajeesse

marksistid nõudsid, et asutataks Priidomi Töölisvabariigi Keskkomitee, mis oli Amma arvates üksjagu irooniline, kuivõrd enamik neist oli toonud „põhimõttelise vastuseisu kapitalistide ketikoertele“  põhjenduseks, et  mitte töötada.

hipid pakkusid, et tuleks luua kommuun ja kõik läheks jagamisele, aga nad olid nii muretud ja pingevabad, et muu rahvas rääkis neist üle

keskkonnakaitsjad tahtsid keelata ära aerosoolid, kilekotid ja deodorandid, mis keeras kõik nende vastu, isegi punkarid, kes ei lõhnanud ise just piparmündi järele

taimetoitlased nõudsid lihavabadust, veganid soovisid, et see laieneks piimavabaduseni, makrobiootikud soovitasid kõigil süüa hommikuks aurutatud valget kapsast

rastafarid tahtsid kanepi seadustamist ja osa majatagusest maalapist, et hakata seal korraldama oma Nyabinghi-kogunemisi

krišnaiidid tahtsid, et kõik tuleksid koos nendega selsamal pärastlõunal Oxford Streetile trumme taguma

punkarid tahtsid, et neil lubataks mängida karjuvat muusikat, ja nad karjuti ootuspäraselt maha

geimehed tahtsid, et hoone põhikirja kantaks homofoobiavastased sätted, mille peale kõik küsisid, mis põhikirjast jutt?

äärmusfeministid tahtsid ainult naistele mõeldud eluala, mis toimiks iseseisva kooperatiivina

lesbilised äärmusfeministid tahtsid omaenda eluala eemal mittelesbilistest äärmusfeministidest, mis toimiks samuti iseseisva kooperatiivina

mustad lesbilised äärmusfeministid soovisid sama, aga lisaks tingimusega, et sinna pole lubatud tulla ühelgi valgukesel, soost sõltumata

anarhistid marssisid välja, sest igasugune valitsemisvorm tähendanuks kõigi nende tõekspidamiste reetmist

 

Amma eelistas kõndida omapead ja seltsida teiste samasugustega, kes ei üritanud oma tahet kellelegi peale suruda

lõpuks moodustati lihtsal roteerumispõhimõttel toimiv halduskomitee ja kehtestati mitmesugused reeglid, mis keelasid narkootikumidega kaubitsemise, seksuaalse ahistamise ja tooride poolt hääletamise

maalapist maja taga sai kogukondlik ruum, mida ilmestasid vanametallist skulptuurid

kunstnike lahkel loal

 


Bernardine Evaristo “Tüdruk, naine, keegi teine

Bookeri auhinna võitja 2019!

“Kirglik, vahe, energiast ja huumorist tulvil, kohustuslik lugemine tänapäeva Briti naiste elust … Vaimustav.”
– Bookeri auhinna žürii

Loe lähemalt…

About the author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Raamatublogist

Siin blogis kirjutavad Rahva Raamatuga seotud toredad inimesed ja mõned külalisautorid sellest, mida nad armastavad: raamatutest ja lugemisest. Kui soovid omapoolselt sõna sekka öelda või soovitusi jagada, kirjuta meile aadressil rahvaraamat@rahvaraamat.ee – raamatutest rääkivad kaastööd ja soovitused on meie juures alati oodatud. Mõnusat lugemist!

Archives